“België benaderen? Dat lukt gewoon niet”

Uitgever Dik Broekman over het luisterboek in Vlaanderen

 

Vlaanderen raakt niet in de ban van luisterboeken. Dik Broekman, directeur van Uitgeverij Rubinstein legt uit hoe dat komt. Hoe wil hij Vlaanderen toch overtuigen? Met een hart voor economie en het gesproken boek vertelt hij over boekpromotie, zijn uitgeverij, nieuwe producties en de Week van het Luisterboek.

 

Waarom vindt de Week van het Luisterboek nu in april plaats en niet meer vlak voor de zomervakantie?

Dik Broekman: “Sinds kort ondersteunt de CPNB de Week van het Luisterboek volledig. Het initiatief maakt deel uit van de promotie voor het boekenvak. Deze datum past beter in hun tijdsschema, want in juni organiseren ze de Maand van het Spannende Boek. Je kan moeilijk twee boekprojecten tegelijk coördineren. Dus hebben we gezocht naar een vroegere datum voor de zomer. Zo kopen mensen reeds nu een luisterboek voor de vakantie.”

In 2008 bestond één procent van de boekenmarkt uit luisterboeken. Groeit dat aandeel?

Dik: “Dat verandert niet zo snel. We hopen dat de Week van het Luisterboek die groei tot stand brengt. Bij aankoop van een luisterboek in Nederland krijg je deze week het Luistergeschenk Beretta Bobcat cadeau. Dit literaire debuut van Gijs Scholten van Aschat doet mensen de sterktes van het luisterboek ontdekken.”

Uitgeverij Rubinstein is de pionier van het luisterboek. Hoe is de uitgeverij ontstaan?

Dik: “Maurits Rubinstein begon met de productie van audioboeken. Zijn tante, Renate Rubinstein, was een bekend columniste en auteur. Ze zat in een lezersclub met Annie M.G. Schmidt, Hein Donner, Karel van het Reve… Ze lazen elkaars werk voor. Renate kreeg MS, Hein een attaque. Annie kon de laatste jaren alleen maar door hele, dikke brillenglazen lezen. Toen kwam Maurits op het idee Renates nieuwe boek op een bandje vast te leggen, zodat ze zich minder moesten inspannen. Dat boek, Nee heb je, raakte bekend bij Athenaeum Boekhandel in Amsterdam. En zo is het begonnen.”

Waarom biedt u nu ook gedrukte boeken aan?

Dik: “Gedrukte boeken is een groot woord. Wij geven enkele Gouden Boekjes uit, maar dat wil iedereen. Je bent uitgever of je bent het niet. Die kans laat je niet liggen.”

Hoe promoot u het luisterboek deze week in België?

Dik: “Je kan beter vragen wat Vlaanderen zou moeten doen. Want in België gebeurt niet erg veel op luisterboekgebied. Standaard Boekhandel, de grootste, Belgische boekhandelketen, ziet geen broodwinning in het gesproken boek, dus komen de luisterboeken daar niet te liggen. Natuurlijk proberen we België te bereiken, maar dat lukt gewoon niet. Omdat in Nederland de meeste luisterboeken wel gehoor vinden, zijn ze van Nederlandse origine, met Nederlandse stemmen. Dat slaat niet aan bij de Belgen.”

Welke Vlaamse luisterboeken verdeelt Rubinstein?

Dik: “Kurt Rogiers sprak Het dolfijnenkind van Patrick Lagrou in. Ik heb een bijzondere samenwerking met Hans Kusters Music. Vol passie maken zij luisterboeken die wij verdelen.”

Op welk boek heeft u gestemd voor de Esta Luisterboek Award?

Dik: “De aaibaarheidsfactor van Rudy Kousbroek, ingesproken door Midas Dekkers.”

Welke producties van Rubinstein mogen we dit jaar zeker niet missen?

Dik: “Het nieuwe boek van Arthur Japin wordt een omvangrijk boek. Toch verschijnt het luisterboek op hetzelfde moment als het gedrukte boek. Arthur is een begenadigd verteller. Voor het EK voetbal komt een luisterboek van Henk Spaan uit, iets typisch Hollands. Hij is dé specialist op vlak van voetbal en heeft een heel aparte stem. Voor Geronimo Stilton zoeken we een samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen. We overwegen een Nederlandse stem te gebruiken die heel Vlaanderen kent, of een Vlaamse stem die in Nederland gekend is. Een boek met twee vertelstemmen kan ook.”

Vlaanderen kent Jan Meng. Dankzij hem ontdekt elk kind het luisterboek. Hebt u met Meng dan niet de juiste stem gevonden?

Dik: “Vlaanderen wil liever een Vlaamse stem.”

En dat terwijl de beste vertellers in Nederland wonen?

Dik: “Boekverkopers die zelf nooit naar een luisterboek luisteren, denken dat een Nederlandse stem de Belgen niet kan bekoren.”

Auteur: Ellen Kil

Ik ben met luisterboeken opgegroeid; hoe meer spanning en gruwel, hoe liever. Of het nu gaat om door acteurs voorgelezen verhalen of audiofilms vol geluidseffecten, ik vind het allemaal even boeiend. En wat is er leuker dan zelf een luisterboek te maken? Mijn debuut 'De ultieme smaaktest' ligt meteen ook als luisterverhaal in de rekken. Het maakt deel uit van een groter geheel waaraan ik nog volop aan het schrijven ben. Studies taal- en letterkunde maakten mij tot een weergaloze talenknobbel, allergisch voor taalfouten. Diverse boeken en concerten heb ik gerecenseerd, o.a. voor het KlaraFestival, Brussels Philharmonics, CJP, godeau, De Leeswelp en De Leeswolf. Als eindredacteur bij StampMedia coachte ik een jong redactieteam. Bij Radio 2 schreef ik bindteksten voor presentatoren, deed ik onderzoek naar audiodescriptie, bereidde ik interviews voor en zocht ik nieuws uit diverse invalshoeken. Schrijven zit in mijn bloed. Ik heb al één volledig manuscript geschreven dat nog wacht op een uitgever en aan nieuwe ideeën geen gebrek. De arbeidsmarkt kent voor mij weinig geheimen. Ik deed ervaring op in het onderwijs, bij diverse callcentra en in de verzekeringswereld. Momenteel werk ik als arbeidsbemiddelaar bij VDAB. Mijn werk is mijn passie. Het geeft enorme voldoening het verschil te maken, mensen op de arbeidsmarkt te motiveren en een glimlach op hun gezicht te toveren. Graag help ik werkzoekenden met sollicitatietips of een opleiding op maat. Ik heb fantastische collega's en wat is er mooier dan een job die mij ook nog eens tijd en ruimte geeft om te schrijven? Alles op deze website is van eigen makelij.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: